De ruta per Alella

Alella celebra el seu mil·lenari i en el marc de les celebracions ha muntat al llarg del 2013 visites guiades per conèixer el municipi (4€), una de les quals l'han feta coincidir amb la festa major que és al llarg d'aquesta setmana.

Primer de tot, dir que la guia, la Maike, ho fa amb molt d'interés i amè, s'hi nota que li agrada i que s'hi dedica, no va ser una visita rotllo en absolut, així que la recomanem 100% (sobretot si hi ha menys calor que la que vam trobar nosaltres).

Vam començar desde el CAT, situat a la casa de masovers de la masia de can Lleonart, una de les vàries que vam veure al llarg de la visita i sobre les que la Maike ens explicava les seves històries i llegendes. En aquesta primera, el culebrot anava sobre l'aparició de l'hereu de la casa segrestat pels pirates i com va marcar la pedra per demostrar qui era...

Priemr vam rebre explicacions sobre les clàssiques rieres del Maresme (al costat d’una curiosa placa on el rector del poble va escriure sobre dues de les rieres més devastadores, posant II de setembre de 1714 per tal de jugar amb el 2, dia de la riera, i l'11).

Després vam passar per la plaça de l'ajuntament, on la Maike ens va explicar la història de com va nèixer el poble, i vam entrar a l'esglèsia, una parròquia senzilleta on el millor és una bonica porta situada en un lateral que antigament era la d'accés (situada a l'entrada). També ens va explicar els martiris de san Feliu, a qui se li dedica l'esglèsia.

Sortint ens vam arribar a la companyia d'Alella, un lloc magnífic per anar a comprar vi a granel o prendre quelcom, ja el coneixíem, però mai hagués dit que havia estat una fàbrica tèxtil abans! Jo pensant en la tradició vinícola del poble, pensava que havia estat sempre la seva funció.

L'enologia, no va acabar amb aquesta visita, vam passar per unes vinyes on vam veure que també hi ha rosers. Es veu que les roses reben abans els atacs dels bitxos i per això es posaven, per anticipar-se a malaties, a més a més, la combinació és preciosa.

Abans de l'última parada vinícola, passem pel parc Gaudí, es veu que l’arquitecte va estiuejar a Alella i va fer algun projecte que no li van aprobar, a més, el parc té a tocar altres cases modernistes creades com a casa d'estiueg. Finalment vam arribar a les bodegues de l'universal Marfil d'Alella, nascudes com a cooperativa vinícola per tal de salvar el negoci principal del poble de la filoxera.

El següent punt és el barri del rost, un barri peculiar, de carrers molt estrets (androns), nascut a partir de la venta dels patis anteriors de les cases ja existents i que va donar com a fruit la crescuda demogràfica d'Alella.

L'últim punt de la visita, van ser les escoles Fabra, dotades al poble pel marqués Fabra i Puig, que hi residia just al davant, per tal que la vila disposés d'una escola moderna i làica.

I un cop vist el poble, vam tornar a la companyia per tal de fer l'aperitiu, dues cokes, unes patates i unes escopinyes, en un lloc que val la pena, 10.5€. Hi tornarem! I ja per acabar, un cop retrobats amb la familia, dinem a les afores, ja al parc de la serralada de marina, al restaurant les Terrasses, de l'hotel Porta d'Alella, amb el 30% de descomte d'el tenedor, ens posem les botes, pagant (per 5 i mig), 150€, tot boníssim, especialment, un tataki de tonyina, deliciós! Que podria ser la manera de definir el dia.